Omregleringen misslyckas

2004 kom min bok ”Att Dö Lycklig”, en politisk deckare som handlade om spelmonopolet. 2002 bettade jag en låda vin med en vän om att vi skulle ha licens-system år 2007. 2008 skrev jag som konsult ett avtal mellan ett bolag, ägt av ett förbund som drev en stor tävling och ett utländskt spelbolag. Tack och lov med förståelse för hur den politiska makten skulle regera och det bakomliggande syftet var att få tillbaka Svenska Spel som sponsor vilket vi lyckades med.

Då var jag tvärsäker på att vi skulle få ett licenssystem och att det skulle vara bättre än monopolet.

Idag är jag nästan dystopisk och förmodligen den mest pessimistiska i det resande teatersällskap som springer på seminarier om omregleringen. Bedömer att Danmarks lösning kommer att gå sönder och att den engelska inte är jämförbar.

Som det ser ut nu så får vi en omreglering. Den kommer då att vara utformat på ett sätt som jag tror skadar ATG, Svenska Spel, Folkrörelserna, Travsporten och Idrottsrörelsen.

SHLs avtal med Nordic Bet visar att det kommer att finnas vinnare inom idrotten också, men min bedömning är att för de flesta är en omreglering en förlust.

Utredningsdirektiven är enligt min enkla bedömning motstridiga. De utländska bolagen tjänar på att det nya systemet försenas så att ATG och Svenska Spel hinner försvagas.

Hysterin runt Pokemon Go är en signal för hur mycket den tekniska utvecklingen kan stöka till det. Digitaliseringen med AR och VR skapar möjligheter som ingen lagstiftning någonsin kan planera för.

Ett utvidgat SPER som skall fungera som självreglerande råd får stora inbyggda motsättningar (de lönsammaste spelen är de farligaste) och lär inte kunna agera i samma tempo som teknikutvecklingen.

Förbudspolitiker från vänstern och det som förr hette Folkpartiet lär bombarderas från spelmissbrukarnas organisationer och försöka agera politiskt.

Media vill självfallet att modeller där för lite marknadsföringsbudget hamnar hos dem och för mycket i sponsorprojekt till Idrotten inte uppstår.

Pokemon Go lanseringen visar tydligt att geoblockering inte fungerar och att blocka merchantkoder på svenskutgivna kort går enkelt att komma runt. De 95% i kanalisation som man strävar efter tror jag inte på över tid.

Förutsättningen att få ihop systemet är att Finansdepartementet accepterar att tappa intäkter, dvs skattesatsen skall bli låg nog för att de utländska bolagen vill ansöka om licens. Det kommer inte Finansen acceptera. Det kommer finnas hundratals spelbolag på nätet som inte har licens.

Effekten av att spel ingår i det kommande penningtvättsdirektivet drabbar de svenska aktörerna mest. Här är Finansinspektionen tolkning, som är hårdare än deras motsvarigheter i andra länder, en tydlig konkurrensnackdel för de svenska aktörerna.

Sammantaget så går det käpprätt åt skogen. Å andra sidan så går det inte behålla det nuvarande systemet heller.

Det som då krävs för att minimera skadeverkningarna för i synnerhet Svenska Spel och ATG är lika otroligt som en fungerande polismyndighet, nämligen att finansen omgående sänker skatter så att Svenska Spel och ATG kan höja återbäringen på alla oddsbaserade produkter. Till det kommer att ATG måste bli av med begränsningen i omfattning, att statens medverkan i styrelse avslutas och att Svenska Spel får rätt att omgående köra igång nätkasinon. Därutöver bör varje förening få möjlighet att köra digitala lotterier av Lotteriinspektionen.

Det här kommer självfallet inte att hända och då är vi i ett läge där en försening av införandet leder till att de svenska aktörerna skadas.

Det självreglerande rådet lär ha en förhandlingssituation som i komplexitet är att jämföra med den kommande Brexit-förhandlingen och de har inte börjat prata med varandra. Licenssystemet kan knappast starta innan rådet har ett ramverk.

Det är få områden där jag hoppas att jag får fel i stor utsträckning som i denna fråga. Magkänslan är dock den omvända.

Dan Persson

 

Author's imageDan Persson
Posted in: