Mikael Hagberg, ATG: Tre nyheter som jag speciellt ser fram emot

Håkan Hallstedts utredning har landat. Äntligen kommer Sverige få en spelmarknad med lika villkor där vi, de reglerade bolagen, kommer få konkurrera på en jämställd spelmarknad med maltabolagen. Som Produkt- och Affärsutvecklingschef på ATG finns det tre nyheter som jag speciellt ser fram emot.

  1. Nya produkter

ATG har en stor kundgrupp i Sverige. Över 2 miljoner svenskar väljer att någon gång per år spela på våra hästspel. Det är fantastiskt att få ett sådant förtroende från så många svenskar. Men våra kunder lägger bara 25 procent av sitt spelande hos oss.

Utöver hästspelet så spelar våra kunder i huvudsak också på nummerspel, prenumerationslotterier, sportspel i pool och med fasta odds samt olika typer av kasinospel.

I spelutredningen rekommenderas nu att ATG ska få möjlighet att introducera nya produkter och därmed inte längre vara begränsad till enbart spel på hästar. Vi kan alltså, från det att den nya spelregleringen träder i kraft, få möjlighet att söka licenser för alla de spel som vi under 40 år har förbjudits att hålla på med. Genom att lansera nya spel hoppas vi kunna öka vår andel av kundernas spelande och i förlängningen bli deras primära spelleverantör. Detta gör att vi kan skapa ännu mer värde till våra ägare; den svenska trav- och galoppsporten.

  1. Nya kunder

Poolspel är världens bästa spelmekanik. Med poolspel kan vi bjuda in alla kunder, både stora som små, att spela på lika villkor tillsammans mot varandra.

Den nya spelregleringen öppnar nu dörrarna för oss att söka licenser utomlands och därmed kunna erbjuda internationella kunder att spela in i våra pooler. Det gör att dessa kunder spelar på lika villkor och med samma regler som de svenska spelarna vilket gör att vi reducerar risken att rabatter förekommer i våra pooler.

I och med att vi kan bjuda in fler internationella kunder så kommer också våra pooler att växa och på sikt kan vi få de mest intressanta och största poolerna i världen. Vi får också möjlighet att sprida svensk trav- och galoppsport internationellt och det är såklart värt att nämna att vi har högre marginaler på ett spel som läggs direkt hos oss än via en partner från utlandet.

  1. Bättre spelupplevelse

Jag är ett stort fan av en fri marknad med tuff konkurrens. Jag är övertygad om att konkurrens leder till de bästa produkterna, där produkten med den mest engagerande upplevelsen vinner. Under många år har den svenska spelmarknaden varit dysfunktionell när vi som reglerade bolag konkurrerat på orättvisa villkor med bolagen från till exempel Malta. När konkurrensen alltjämt har ökat under de senaste 10 åren har det inneburit högre krav på oss att leverera en mer engagerande spelupplevelse, och jag är övertygad om att dessa krav kommer att fortsätta öka.

Den engagerande spelupplevelsen är något som ATG kommer att fokusera ännu mer på under de kommande åren. Vi vill erbjuda dig spänning både före, under och efter det att du lagt spel. Exempel på detta är att du själv kan välja kamera i våra sändningar, att se loppet i virtual reality från kameror på kuskars hjälmar, vårt positioneringssystem i tv och fortsatt utveckling av vår populära Tillsammans-tjänst med chattbottar, fler spelformer och utökad flexibilitet för lagkaptener.

Totalt alltså tre nyheter att se framemot på nyårsdagen 2019.
Fram till dess fortsätter arbetet med att erbjuda våra kunder den mest engagerande spelupplevelsen och mötesplatsen för spel.

Mikael Hagberg

Produkt- och Affärsutvecklingschef för ATG

 

Author's imageMikael HagbergProdukt- och Affärsutvecklingschef, ATG
Posted in: