Alla kan bli vinnare på en licensmarknad

Med en omreglerad spelmarknad finns goda förutsättningar att alla spelbolag på den svenska marknaden på sikt kan känna sig som vinnare.

Det är min övertygelse efter att under många år engagerat mig i frågan som spelpolitisk talesperson för Socialdemokraterna. Den här gången har jag gott hopp om att vi efter några resultatlösa utredningar också kommer i mål av den enkla anledningen att det är uppenbart att en förändring måste ske. En fortsatt vilda västern-situation vill ingen ha och skulle fortsatt skada till exempel svenska spelbolag som Svenska Spel och ATG.

Det finns också sedan många år en bred majoritet i riksdagen för att införa ett licenssystem och jag har svårt att se att det ska behöva bli någon politisk strid om detta.

Kanalisering är nyckeln till framgång

Ett väl avvägt utredningsförslag måste enligt min mening ta sin utgångspunkt att eftersträva en så hög kanalisering som möjligt. Det vill säga att många utländska spelbolag ansluter sig till ett licenssystem, betalar skatt här och lyder under våra regler. Alla aktörer kanske inte kan fångas in i hägnet, men nästan alla måste i alla fall vara målsättningen!

Den viktigaste parametern för att lyckas med omregleringen stavas spelskatt. Exempel från andra länder i Europa som redan genomfört fungerande omregleringar indikerar att skattenivån bör bestämmas till mellan 15 och 20 procent.

En långsiktigt hållbar spelmarknad handlar självklart inte bara om hur skatten på spel ska sättas. Till detta måste fogas ett regelverk som tryggar ett starkt spelansvar och en måttfull marknadsföring av spel. Att det är angeläget att få till ett bra ramverk visas inte minst av Lotteriinspektionens och Folkhälsomyndighetens undersökningar.

Apropå marknadsföring av spel så föregick kanske riksdagen i någon del kommande utredningsförslag? Före jul beslöts om att marknadsföring av spel ska vara måttfull även för de spelbolag som idag agerar från andra länder än Sverige.  Här kan vi förvänta oss mer djuplodande förslag från Håkan Hallstedt, som presenterar sin utredning 31 mars. Min tro är att det är dagens osäkra spelsituation som har stor del i dagens aggressiva marknadsföring som inte minst civilminister Ardalan Shekarabi upprepat kritiserat. På en fungerande licensmarknad kommer spelreklamen vridas ned till en mer måttfull nivå.

Peter Johnsson

Spelpolitisk talesperson och riksdagsledamot (S)

 

Author's imagePeter JohnssonSpelpolitisk talesperson och riksdagsledamot (S)
Posted in: